دیـتاویــز

مصورسازی اطلاعات، دیتاژورنالیسم، آمار و نمودار

دیـتاویــز

مصورسازی اطلاعات، دیتاژورنالیسم، آمار و نمودار

دیـتاویــز

در هفته‌ای که گذشت٬ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گزارش مرگ‌ومیر افراد غیرنظامی در جنگ‌ها و درگیری‌های داخلی را منتشر(لینک) کرد. بعد از بررسی و خواندن گزارش٬ دیدم با یک اینفوگراف و طراحی داده به‌راحتی می‌توان تمام اطلاعات و داده‌های مهم را به‌صورت خلاصه نمایش داد.

برای تبدیل گزارش به اینفوگرافیک٬ چند طرح اولیه کشیدم تا ببینم کدام می‌تواند وضعیت و امکان مقایسه را بهتر نشان دهد.

طرح اول(تصویر زیر) به‌صورت داشبورد اطلاعاتی است. داده‌ها به‌صورت مستقل و هر کدام در یک بخش جداگانه(قاب) نشان داده می‌شوند. از این مدل قبلا در اینجا به‌صورت عمودی و واید طراحی کرده بودم و خیلی جدید نبود.

در طرح دوم یک نمودار درختی کشیدم که داده‌های هر سال به‌صورت موزاییکی و قطعه‌قطعه در آن جای می‌گیرد و داده‌های بیشتر سال ۱۳۹۴ که مدنظر ماست در یک کادر جداگانه نشان داده می‌شود.

می‌خواستم یک اینفوگرافی طراحی کنم تا حالت داستان‌گویی و روایی داشته باشد٬ یعنی صرفا از چند کادر و قاب که داده‌ها را نشان می‌دهند تشکیل نشده باشد٬ بلکه یک شروع٬ یک نتیجه‌گیری و یک پایان داشته باشد. در طرح سوم سعی کردم این قضیه‌ی داستان‌گویی و روایت‌گری بیشتر خود را نشان دهد.

در طرح سوم٬ هر سال به‌صورت جداگانه داده‌های خود را نشان می‌دهد٬ سپس به یک نمودار پای(دایره‌ای) رسیده و همه به یک نمودار دونات ختم می‌شود و در ادامه همان دونات٬ روایت دیگری(نقشه و..) را نشان می‌دهد.

نتیجه نهایی هم تصویر زیر شد:

اینفوگرافیک آمار تلفات افغانستان

برای مشاهده در سایز اصلی٬ روی عکس کلیک کنید

اما چند نکته؛ آیا این اینفوگراف کاملی است؟ یعنی توانسته تمام گزارش منتشر شده را نمایش دهد؟ مطمئنا خیر؛ تبدیل یک گزارش رسمی به اینفوگراف بستگی زیادی به نظر کسی دارد که می‌خواهد در نهایت از آن استفاده کند. مثلا برای یک سازمان حقوق بشری، شاید فقط داده‌های سال ۹۴ مهم باشد نه روند و ترند سال‌های قبل، پس درنتیجه نباید تاکید زیادی برای نشان دادن آمار سال‌های قبل کرد. یا مثلا شاید برای یک فرمانده جنگی یا مدیر، نشان دادن گراف‌ها به‌صورت داشبورد یا نقشه بهتر بتواند به تصمیم‌سازی او کمک کند.

و نکته آخر این‌که آیا با استفاده از نمادهای گرافیکی نمی‌شد خشونت جنگ و کشتار را در اینفوگراف نشان داد؟ مثلا به‌جای دایره از قطره خون استفاده کرد؟ از نظر گرافیکی می‌شد کارهای زیادی انجام داد، اما «طراحی اطلاعات / Information Design» و مصورسازی داده «Data Visualization» یک چیز است و طراحی گرافیکی یک چیز دیگر.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی