دیـتاویــز

مصورسازی اطلاعات، دیتاژورنالیسم، آمار و نمودار

دیـتاویــز

مصورسازی اطلاعات، دیتاژورنالیسم، آمار و نمودار

دیـتاویــز

فرهنگ در فروردین ۱۳۹۱

سه شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۴۹ ب.ظ

برای پروژه «رصد»، به‌صورت آزمایشی ابتدا فروردین‌ماه امسال(۱۳۹۱) انتخاب شده و رویدادهای آن بر اساس سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری «ایسنا»* استخراج شد. بعد از دسته‌بندی و مرتب‌سازی، نمودارها طبق خروجی‌های «رصد» طراحی شدند. البته بعضی نمودارها را فعلا به علت کم بودن اطلاعات نمی‌توان رسم کرد که در آینده ایجاد خواهند شد.

  • نقشه گراف

[Image]مشاهده

[Image]دریافت

در نقشه گراف اطلاعات خبری به تفکیک روز‌‌های فروردین‌ماه درج شده‌اند. مهم‌ترین اتفاقات فرهنگی این ماه را می‌توان در مرگ هنرمندان، افتخارات اصغر فرهادی، خطر تخریب آثار و میراث فرهنگی خلاصه کرد.

  • خط زمانی

[Image]مشاهده

[Image]دریافت

  • تقویم گوگل

[Image]مشاهده

بازه زمانی از مارس2012 تنظیم شود.

  • گزارش و آمار

[Image]مشاهده

شیت Event: اخبار استفاده شده به تفکیک روز، دسته، طبقه‌بندی، موضوع و منطقه
شیت IrEvent: جمع محتویات نمودار موضوعات: موضوعات اصلی و فرعی هرکدام با ۱۲شاخه، منطقه جغرافیایی اخبار و مجموع موضوعات.
شیت Sum: نمودار دسته‌بندی رویداد‌ها.
شیت Theday: امتیاز (بار) روز‌ها بر اساس سه دسته خوب=۱۰۰/بد=-۱۰۰/وعده=-۵۰/ هر خبری که زیرمجموع سه‌دسته فوق قرار می‌گرفت به تفکیک جدا شده و نهایتا جمع بسته شدند.

  • جغرافیای اخبار فرهنگی

[Image]مشاهده

[Image]دریافت

نسخه آزمایشی است و هنوز کار دارد. استان‌های موجود: اصفهان، تهران، یزد، خوزستان و خراسان جنوبی(طبق جدول گزارشات)

  • شبکه اخبار

[Image]

بیشترین اخبار این ماه، درباره «گردشگری» و خط تخریب «میراث فرهنگی» بود. نکته‌ای این وسط وجود دارد، تعطیلی نوروز و میزان بالای سفر است. تراکم سفرهای داخلی در فروردین‌ماه در ایران نسبت به سایر ماه‌ها بیشتر است (احتمالا زیاد. نیاز به‌بررسی و جمع‌بندی سایر ماه‌ها دارد) بین این حجم زیاد سفر و بازدید از اماکن تاریخی و باستانی، با خطر فرسایش برای آثار فوق رابطه منطقی و معنادار وجود دارد. رابطه‌ای که نمودار‌ها آن را تایید می‌کنند. (نمودار شیت Irevent)

به‌عنوان مثال بازدید از تخت‌جمشید؛ کنترل مسافران با این حجم زیاد دشوار بوده و می‌تواند باعث خسارت به مکان فوق شود: عدم رعایت آداب بازدید از مکان تاریخی توسط مسافران. یا در یک مکان دیگر مثل جنگل حرا در همین گزارش: عدم رعایت بهداشت محیط زیست. یا باید سیستم رزرو راه انداخت که بعید است، یا به مردم قبل از مسافرت هشدار و آموزش داد، که این هم بعید است!

بحث دیگر درباره وعده‌های دولت درباره فرهنگ است. به‌غیر از یک مورد (معافیت مالیاتی کتابفروشان) تا الان وعده دیگری محقق نشده یا هنوز به زمان بیشتری نیاز است. تا آن‌جا که یادم هست وعده اشتراک اینترنتی مطبوعات در زمان نمایشگاه مطبوعات ارائه نشد. ضمن آن‌که آقای دری برخلاف حرف خود در این ماه، نشر چشمه را از شرکت در نمایشگاه محروم کرد (اردی‌بهشت‌ماه) رابطه‌ای که در شبکه اخبار می‌بینید. شبکه اخبار به مرور تکمیل می‌شود و وظیفه آن رصد «از حرف تا عمل» برای تحقق وعده‌هاست.

بهترین روز این ماه هم ۱۸ام به‌خاطر جایزه‌های اصغر فرهادی بود. بیشتر روزهای این ماه یا بی‌خبر (۰) بودند یا امتیاز -۱۵۰ داشتند. بماند که مرگ و میر بین هنرمندان در این ماه کم نبود.

این نمونه‌ای بود از گزارش اخبار فرهنگی که برای ماه‌ها و سال‌های قبل و بعد اجرا خواهد شد. در همه گزارش‌ها کلمه «بتا» یا آزمایشی را آوردم که نشان دهم این پروژه برای رسیدن به محصول نهایی خیلی زمان‌ نیاز خواهد داشت. بعضی ایده‌ها هستند که هنوز اجرا نشدند یا امکان اجرا نیست. به‌هرحال برای اجرای بهتر-چه پروژه رصد و چه خود فرهنگ‌گرافی- به نقد، ایده، کمک و راهنمایی علاقه‌مندان نیاز هست.

* به‌علت آزمایشی بودن از ایسنا استفاده کردم. برای گزارش نهایی امسال به‌غیر از ایسنا، مهر و ایلنا هم اضافه خواهند شد.

نظرات (۱)

سلام.
شبکه اخبار رو چگونه به وجود اوردید؟
پاسخ:
سلام.
برای خیلی وقت پیش هست و دقیق یادم نیست ولی فکر کنم بعد از تحلیل، با Nodexl ساخته شد. البته الان ابزارهای بهتری برای گراف شبکه وجود دارد.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی