دیـتاویــز

مصورسازی اطلاعات، دیتاژورنالیسم، آمار و نمودار

دیـتاویــز

مصورسازی اطلاعات، دیتاژورنالیسم، آمار و نمودار

دیـتاویــز

جغرافیای نوروز

جمعه, ۲ فروردين ۱۳۹۲، ۰۷:۰۶ ب.ظ

نوروز در چه کشورهایی جشن گرفته می‌شود؟ بر اساس سند یونسکو درباره جشن جهانی نوروز و بررسی دیگر منابع، نقشهٔ تعاملی این میراث تمدن فارسی طراحی شد.

در سند یونسکو، به‌طور رسمی از ایران، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان،ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه، مقدونیه، آلبانی، آذربایجان و هند نام برده شده است.

عراق، روسیه، مصر، صربستان، چین، تایلند، گرجستان، ارمنستان و لبنان نیز نام‌هایشان در منابع دیگر برده شده است که نوروز یا آغاز بهار را جشن می‌گیرند.

در کنار جغرافیای نوروز، نقشه «حوزه تمدن ایرانی» نیز نشان می‌دهد که اشتراکات فرهنگی این منطقه قابلیت بسیار بالایی برای گفت‌وگو و روابط فرهنگی دارد. می‌توان با سرمایه‌گزاری برنامه‌ریزی شده بر این اشتراکات فرهنگی، تنش‌های سیاسی و قومی را تا حدی کاهش داد و گام‌های موثری برای صلح جهانی برداشت.

برای اطلاعات بیشتر درباره این کشورها می‌توانید به منابع فوق مراجعه کنید: صفحه رسمی نوروز در یونسکو، صفحات ویکی‌پدیا(فارسی، انگلیسی)، جغرافیای جشن نوروز، و سایت اطلاع‌رسانی جشن جهانی نوروز.

مشاهده نقشه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی