دیـتاویــز

مصورسازی اطلاعات، دیتاژورنالیسم، آمار و نمودار

دیـتاویــز

مصورسازی اطلاعات، دیتاژورنالیسم، آمار و نمودار

دیـتاویــز

کلید پاندورا

سه شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۲۴ ب.ظ

حدود یک‌سالی از آپلود این اینفوگرافیک(ابر کلمات) می‌گذرد. طرحی بود از اقدامات و وعده‌هایی که ریس‌جمهور روحانی در حوزه فرهنگ داده بودند. حال باید دید بعد از گذشت یک‌سال از عمر دولت یازدهم، چه مسائلی باقی مانده‌اند.

بنابه‌نظر بعضی روزنامه‌نگاران، مسائل فرهنگی یکی از نقاط قوت برنامه‌ها می‌توانست باشد چرا که مسائل اقتصادی و سیاست خارجی زمان‌بر بوده و مشکلات زیادی دارند. اما انگار همین مسئله نیز طبق بعضی پیش‌بین‌ها تبدیل به پاشنه آشیل دولت شد.

در یک‌سال گذشته چندین روزنامه توقیف یا دادگاهی شدند، بعضی کتاب‌ها هنوز مجوز خود را نگرفته‌اند، کنسرت‌های موسیقی لغو می شوند و برخی از اقدامات فرهنگی به‌جای این‌که تنش‌ها را کاهش دهند، بیشتر تنش‌زا بودند. مسائلی که باعث شد منتقدان دولت(محافظه‌کاران و اصولگرایان) حساسیت‌‌ها و موضع‌گیری‌های بیشتری داشته باشند و عملا ضریب نفوذ در این حوزه را به‌دست بگیرند.

برخی کارهای انجام شده، باعث حساسیت‌های فراوان(وبی‌مورد) برای امور فرهنگی شد. به‌عنوان مثال چه لزومی داشت به بعضی کتاب‌های صادق هدایت مجوز بدهند. با یک جست‌وجوی ساده می‌توان تمام کتاب‌های هدایت را بدون سانسورر دریافت کرد(خصوصا در این زمان که هیچ هزینه‌ای هم ندارد). اگر هم کسی نسخه چاپی آن را نیاز داشت، یا می‌توانست پرینت کند یا این‌که بالاخره چاپی آن هم گیر می‌آمد. تنها کافی بود به بولتن‌های خبری منتقدان نگاه کنید، نام صادق هدایت عضو ثابت نقادی به دولت بود که همراه «خطر» و «بحران» برده می‌شد.

معلوم نیست، ولی شاید کاری که در یک‌سال گذشته کلید آقای روحانی با مسائل فرهنگی کرد، چیزی شبیه به کار پاندورا با آن جعبه معروف بود. به‌جای کم‌تر کردن مشکلات، به آن افزود، فضا را رادیکالی‌تر کرد و کارهای فرهنگی را زیر ذره‌بین بعضی گروه‌های خاص برد. 

کلید روحانی برای فرهنگ(۱۳۹۲)

کلید پاندورا؟(۱۳۹۳)

نظرات (۲)

  • محسن وصالی
  • سلام
    من با "ابر کلمات" فارسی مشکل دارم. D3 خیلی دلچسب نیست.
    شما با چی این ابر رو درست کرده اید؟ چه نرم افزار های خوب دیگه ای وجود داره؟
    پاسخ:
    نرم‌افزار سراغ ندارم. این با فتوشاپ بود.
    در گوگل بزنید: word cloud ، سایت‌های خوبی میاره.
    اما در مورد مشکل فونت
    به سایت https://www.jasondavies.com/wordcloud بروید و ابر کلمات‌تون را درست کنید.
    یک باکس به نام فونت/Font. در این قسمت یکی از فونت‌های سیستم کامپیوتر خودتون رو وارد کنید. سایت با همان فونت نشان می‌دهد. مثلا اگر فونت‌های B را دارید، بزنید B Yekan یا B mitra یا هر چیز دیگر که نمایش خوبی داشته باشد.

  • محسن وصالی
  • الان دیدیم که کامنت قبلی من را جواب دادید و فرمودید که نرم افزاری نمیشناسید.
    من کلمات فارسی و وزن آن ها را دارم. حالا می خواهم ابر را بسازم. با یکی دو تا نرم افزار انجام دادم، خوب در نیومد. یه مشکلشم اینه که فونت مناسب فارسی هم نداریم.

    شما این ابر را با فوتوشاپ درست کردین؟
    پاسخ:
    سلام. بله. چون کلمات کم بودند و طرح خاصی مدنظر بود، با فتوشاپ درست شد.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی